Det er i byer og tettbygde strøk markedet for urbane, sirkulære energiløsninger som fjernvarme og -kjøling finnes. For å være en aktuell kunde må bygget ha vannbåren varme, ligge i et område der det er bygget ut - eller hvor det skal bygges ut fjernvarme - og være av en viss størrelse. Er forutsetningene til stede, gir løsningen mange fordeler for kunden:
Enkelt
Valg av fjernvarme (og fjernkjøling i noen byer) innebærer at kunden får et enkelt varmeanlegg uten drifts- og vedlikeholdskostnader på egne kjeler eller varmepumper. All energien til oppvarming og varmt tappevann leveres direkte til kundesentralen i bygget, og det er fjernvarmeleverandøren som eier, vedlikeholder og drifter varmesentralene som forsyner kundene. Fjernvarme og vannbåren varme er også en moderne, avansert og billig måte å akkumulere og transporter energi på.
Gir lave lokale utslipp og godt innemiljø
Fjernvarme ble i utgangspunktet etablert i de store byene Oslo, Bergen og Trondheim for å fjerne lokalt utslipp fra olje og vedkjeler. På de kaldeste vinterdagene i dag er det takket være fjernvarmen, kun to-tre piper som ryker i Oslo, istedenfor en for hvert bygg. Les mer her om hvorfor fjernvarmen både er energieffektiv og miljøvennlig her.
Andre viktige fordeler som kundene trekker frem, er hvordan vannbåren varme i bygget gir bedre inneklima; mindre tørrluft sammenlignet med elektriske panelovner.
Fra 2020 er det forbudt å bruke fossil olje til oppvarming i norske bygninger. I byene er fjernvarmen den viktigste kilden til utfasing av oljefyr. Slik som dette eksemplet fra Ålesund:
Tar liten plass
Bygg som får fjernvarme, får frigitt plass sammenlignet med å ha egen energisentral. Plassbehovet til en kundesentral er mindre enn eget oppvarmingsanlegg med kjeler og varmepumpe. Plass og areal har høy verdi, spesielt i de store byene. Det gjelder også for store eneboliger og rekkehus, hvor arealprisene er høye.
Kundesentralen er et grensesnitt mellom byggets oppvarmingsanlegg og distribusjonsnettet for fjernvarme. Veksleren som brukes for å levere tappevann gir nesten ubegrensede mengder med varmt tappevann, og krever liten plass i forhold til varmtvannsberedere og akkumulatorer.
Her forklarer Fortum Oslo Varme (nå Hafslund Oslo Celsio) hvordan en liten kundesentral leverer varme til oppvarmingssystemet i en stor bygning på Majorstua i Oslo:
Billig
Kunder innenfor konsesjonsområder for fjernvarme er i dag sikret en lav energipris i forhold til strømprisen. Dette er styrt av energiloven, som sier fjernvarmeprisen ikke skal være høyere enn strømprisen. For fjernkjøling er det ingen prisregulering, men driftsfordelene og enkelheten ved løsningen gjør også den kostnadseffektiv.
Kundesentralen som erstatter egen varme/kjølesentral i bygget består av enkle komponenter, og har derfor lang teknisk levetid og medfører veldig lave- eller ingen drifts- og vedlikeholdskostnader for kunden. Mange kunder opplever at besparelsene innen driftskostnader og vedlikeholdskostnader gjør urbane energiløsninger til det rimeligste alternativet over tid.
Dette gjelder også i konkurranse med bygningsinterne varmepumper, som også kan levere vannbåren energi til bygg. Varmepumper er smart teknologi som bidrar til en reduksjon i behovet for kjøpt energi til bygget, men har høyere drifts- og vedlikeholdskostnader enn en kundesentral for fjernvarme, samt kortere levetid. Varmepumper som regel heller ikke dimensjonert for å levere den ekstra varmen som trengs de kaldeste dagene, som dermed må kjøpes av kraftnettet når prisene er høyest. I en kollektiv, urban energiløsning leveres all energien uavhengig av kraftnettet. Det betyr at det også blir bedre plass i sikringsskapet til annet elektrisk forbruk,som for eksempel lading av el-bil.
Kundesentralen, som bruker varmevekslere til oppvarming av tappevann, bidrar at risikoen for utvikling av legionella på tappevannet er ekstremt lavt. Kravet til temperatur i veksleren (min. 60C) er lavere enn på varmtvannsberedere (min 70C).
Varmevekslere til radiator- ventilasjon, gate/fortausoppvarming er utstyrt med avansert automatikk med uteføler, hvor temperaturen på vannsystemet i bygget vil reguleres og senkes lavt ned i forhold til utetemperaturen. Riktig bruk av dette utstyret vil medfører lavere varmetap og lavere energiregning.
I leilighetsbygg er det kundens ansvar å vedlikeholde det vannbårne anlegget i bygningen og det er penger å spare på godt vedlikehold - gjerne gjennom vedlikeholdsavtaler med rørleggerbedrifter. Har leiligheten radiatorer gir det både mer effektiv varmedistribusjon og lavere kostnader å huske på å lufte radiatorene et par ganger i året:
Det sirkulerer mange myter om kostnadene ved vannbåren varme, men investeringen for en utbygger er bare marginalt høyere enn ved et tilsvarende elektrisk oppvarming. Det er for eksempel ingen merkostnad ved å legge vannbåren gulvvarme enn elektrisk gulvvarme, men komforten ved den vannbårne løsningen er bedre. I dag bygges det dessuten oppvarmingsløsninger som henter (gulv)varmen den trenger fra det varme tappevannet som en leilighet uansett trenger, noe som gir lave installasjonskostnader.
Her kan du se hvor enkelt moderne gulvvarme kan legges (video fra NEMITEK):
Utbygging av fjernvarme og fjernkjøling har siden 1980-årene redusert monopolet på salg av energi, som strømselskapene tradisjonelt har hatt. Det øker kundenes valgfrihet. I motsetning til kraftnettet, er ikke de urbane energisysteme naturlige monopoler, men konkurrerer med andre løsninger i markedet. I noen områder har kommunene vedtatt tilknytningsplikt for nye bygg til fjernvarmenettet, men det er uansett ingen bruksplikt.
Leveringssikkert
Det er også en betydelig fordel for kunden at urbane energiløsninger gir stor grad av leveringssikkerhet. Det kan du lese mer om her.
Byene i Norge som har satset på Urban Energi er derfor svært godt rustet mot fremtidige nasjonale- eller globale energiforsyningskriser, basert på byen og områdets egne energiressurser.
På nettstedet fjernkontrollen.no kan kunden få oppdatert informasjon om hvilke energikilder som fjernvarmen er basert på lokalt.