Følger Norsk Fjernvarme
Forslaget er i tråd med det Norsk Fjernvarme og forbrenningsanleggene la frem tidligere i år. SV-representantene viser til at forbrenningsanleggene har en viktig samfunnsoppgave og bidrar med energi.«Norges forbrenningsanlegg skal sikre håndtering av restavfall og levere fjernvarme til byer, tettsteder og industri. Fjernvarmen reduserer behovet for å bruke strøm til oppvarming og sparer samfunnet for betydelige beløp i utbygging av både kraftproduksjon og nett», heter det i det såkalte Dok 8-forslaget.
Saken er nå oversendt til Finanskomiteen.
I forslaget ber de regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med et forslag til avgift på alt restavfall i neste års revidert statsbudsjett.
Usikre tider
Haltbrekken og Øvstegård viser til at den varslede økningen i forbrenningsavgiften kan føre til økt eksport av brennbart avfall og sette forbrenningsanleggene i en vanskelig situasjon.«Dette gjør at inntektene til forbrenningsanleggene blir usikre fordi leverandørene sparer betydelige beløp på å sende avfallet til Sverige. Avfallsbransjen selv har uttalt at de er svært bekymret for hvordan de skal kunne levere nok energi til fjernvarmeanleggene denne vinteren og kommende vintre fordi avfallseksporten kan øke som en følge av avgiftsøkningen», skriver de.
Energiutnyttelsen av avfall genererer omkring tre terrawattimer varme årlig. Haltbrekken og Øvstegård mener dette ikke er energi som landet har råd til å miste, blant annet fordi den avlaster strømnettet og har en viktig rolle i forsyningssikkerheten.
Taper energi og arbeidsplasser
«Resultatet av en ensidig økning i CO2-avgiften til forbrenningsanleggene, uten å komme med mottiltak, kan føre til at:Utslippene fra forbrenning av avfall flyttes til Sverige.
Inntektene til forbrenningsselskapene svekkes, noe som kan redusere sjansen for å etablere karbonfangst og -lagring (CCS) på forbrenningsanleggene.
Lokale arbeidsplasser går tapt.
Produksjon av varme til fjernvarmenettet går ned eller forsvinner, noe som øker strømforbruket til oppvarming.
Økt tungtransport med økt CO2-utslipp og veitrafikk.
Endring av avgiften gir miljøgevinst og økt proveny», skriver de.