I konkurranse med innovasjonskonsepter fra Statkraft Varme og Eidsiva Bioenergi, var det Horne som til slutt ble stemt fram som vinner av en fullsatt sal. Det var en stor opplevelse, forteller prisvinneren.
- Det opplevdes selvsagt veldig bra! Dersom folk likte budskapet i presentasjonen er det gøy. Det er få ting som er mer motiverende enn å løse kundens utfordringer og det prøvde vi å få fram i vårt innlegg, sier Horne.
Rekorddeltagelse
Over 260 deltakere, utstillere og inneldere var med i løpet av to dager med Fjernvarmedagene Urban Energi, noe som er ny rekord. Innovasjonskonkurransen ble arrangert for tredje gang, og er blitt en populær post på programmet.
- For oss handler Fjernvarmedagene Urban Energi om å utveksle erfaringer med, og bli inspirert av, hverandre. Jeg håper at vi også kan være til inspirasjon for andre, sier Horne.
- Hvor viktig er innovativ tankegang for BKK Varme?
- Dersom vi klarer å tilpasse oss omgivelsene våre og fortsette å være relevant, vil vi lykkes. Innovasjon og kontinuerlig forbedring er elementer for å få det til noe som er veldig viktig for oss, sier Horne.
Kommunikasjonssjef Trygve Mellvang-Berg i Norsk Fjernvarme sier hensikten med innovasjonskonkurransen er å få selskapene til å blir bedre til å få fram alt det spennende de holder på med.
- Det skjer mye i bedriftene som ikke kommer ut. Her har vi som næring mye å gå på. Denne konkurransen, som er ment å være både uhøytidelig og morsom med publikumsfrieri som et viktig kriterie, har sånn sett en viktig funksjon, sier Mellvang-Berg.
Vil ha mer hverdagsinnovasjon
Horne mener mange flere i urban energi-næringen oftere burde snakke om at det de gjør er innovativt.
- Mange overkompliserer ofte dette begrepet «innovasjon». Innovasjon trenger ikke være noe altomspennende eller helt nye produkter og tjenester for å skape verdi, sier Horne, og slår et slag for hverdagsinnovasjonen.
- Hverdagsinnovasjonen må fremheves, de små grepene vi tar for å gjøre hverdagen bedre for kundene eller oss selv. Det er viktig å feire de små tingene vi gjør også! Bransjen må tørre å skyte frem brystkassen og ta den plassen vi må ha. Her føler jeg vi alle har mye å gå på, sier Horne.
Her kan du se en liten smakebit fra årets Grønn innovasjon-konkurranse: